تحولات تکنووژی آموزشی
تحولات تکنولوژی آموزشی روز به روز بروزرسانی می شود.
بهتر است بدانید تكنولوژي آموزشي در مقام يك علم كاربردي و تلفيقي،
خود را در چھارچوب ھيچ ديدگاه و حتي ھيچ يك از حيطه ھاي
خاص علوم محدود نمي داند، زيرا اين از ويژگيھاي علوم كاربردي است
كه از حاصل دستاوردھاي ساير علوم براي ھدف خاصي بھره جويد و ھميشه نيز بردامنه كاربرد و تاثير خود بيفزايد .
تكنولوژي آموزشي در مسير تحول خود به گونه ھاي مختلف ظاھر شده است، مانند :
تكنولوژي ابـــزارھاي آموزشي ( سخت افـــزار )
تكنولوژي مـــواد آموزشي ( نــــرم افزار )
تكنولــوژي به مفھــوم جديد آن يعني طراحي سيستماتيك كل فـــرايند آموزش
نگرش كلي و علمي كه در آن تمام عوامل آموزشي،
به منظور افزايش كيفيت يادگيري بطور مرتبط، ھماھنگ و سيستماتيك طراحي مي شود.
مفھوم جديد تكنولوژي آموزشي را تشكيل مي دھند كه با مفھوم فيزيكي آن فرق اساسي دارد.
بنابراين در ھر تعريفي كه از تكنولوژي آموزشي به عمل مي آيد،
حداقل دو مفھوم فيزيكي و رفتاري آن بايد به وضوح مشخص شود.
ھدف از مفھوم فيزيكي تكنولوژي آموزشي، استفاده از وسايل و دستگاه ھاي ديداري و شنيداري
به عنوان عامل تسھيل كننده تدريس است.
زيرا معلم به كمك اين رسانه ھا، مطالب درسي را بھتر و راحت تر ارائه مي دھد،
در وقت كلاس صرفه جويي مي كند و مي تواند با بھره گيري از اين وسايل يا در امر آموزش جاذبه ايجاد نمايد .
رسالت آموزش و پرورش و تحولات تکنولوژی آموزشی
رسالت آموزش و پرورش اين است كه انسان را آماده سازد
تا بتواند تحولات و تغييرات پيش بيني شده و نو آوري ھا را درك كند.
پيشرفت مواد علوم و تكنولوژي آموزشي ايجاب مي كند
كه محتواي برنامه ھاي آموزش و پرورش ھم به موازات آن نوسازي گردد.
پيشرفت علم وتكنولوژي، وسايل آموزشي را نيز متحول مي سازد
به طور مثال شاگردان كلاس ھاي آخر متوسطه به جاي آن كه از كتابخانه براي كسب اطلاعات و معلومات به شيوه سنتي استفاده كنند
مي توانند از نظام اطلاعاتي كه ماشينھاي الكترونيك به صورتي سريع و فوري در اختيار مي گذارند، استفاده كنند.
اين كيفيت موجب خواھد شد كه ضرورت حفظ كردن مطالب در برنامه ھاي آموزشي كاھش يابد.
از آن جا كه تحول علوم و تكنولوژي سريع است
بايد شاگردان را به گونه اي تربيت كرد كه بتوانند در برابر تغييرات غير قابل پيش بيني مقابله نمايند.
در ھمه جاي دنيا شيوه سنتي آموزشي علوم
جاي خود را به پرورش آمادگي و استعداد فكري و رفتاري و اجتماعي شاگردان داده است .

تحولات تکنولوژی آموزشی