در اکوسیستم استارتاپی ایران یکی از ضعف ها این است که لیستی از استارتاپ های ایرانی است.
وبسایت اکوموتیو به تازگی لیست نسبتا جامعی از استارتاپ های ایرانی متشر کرده است که به بررسی آمار به دست آمده از آن میپردازیم.
چیزی در حدود 50 درصد از استارتاپ ها در ایران در مرحله early stage قرار دارند و در حال ورود به بازار هستند.
از این مقدار تنها نیم درصد از آنها به مرحله بلوغ رسیده اند.
پلتفرم خرید و فروش کالا در بین استارتاپ ها بیشترین مورد استارتاپ را داشته است.
از میان استارتاپ های حوزه IT (فناوری اطلاعات)، 23.4 درصد از آنها به درآمد رسیده اند و 11.5 درصدشان هم در مرحله رشد در بازارهای جدید هستند.
در همین حوزه فعالیت استارتاپ ها به این گونه است که 17.8 درصد در بخش فروش و خرید آنلاین کالا، 10.8 درصد در بخش سرگرمی و مشاوره و 12.2 درصد نیز در بخش خدمات فنی مشغول فعالیت هستند.
بررسی ها اکوسیستم استارتاپی ایران حاکی از این است که استارتاپ های ایرانی 1.1 درصدشان بازار منطقه ای 6 دهم درصدشان نیز بازار جهانی دارند.
با این حساب 39.5 مشغول فعالیت در بازار استانی و 51.4 درصد باقیمانده نیز بازار کشوری را برای فعالیت انتخاب کرده اند.
در بررسی اساسی ترین مشکلات استارتاپ ها،تامین مالی و سرمایه گذاری خطر پذیر مهمترین چالش در مسیر استارتاپ ها است.